KENAPA DENGAN KENING NI?? BERDENYUT-DENYUT


Abaikan bulu mata yang lentik tu ye..tengok kening je..hehe
Assalammualaikum.

Dalam minggu ni, bila Farisha nak tidur je mesti kening kiri berdenyut2! Risau pulak berpenyakit ke kan..Tapi hari ni, dah menjadi2 pulak, time jaga pun berdenyut2 jugak. Konpius pun ade..Jadi, sesaje buat Google search pasal Tanda-tanda kening berdenyut2 @ bergerak2. Then, jumpa la result cenggini. Ada 2 pendapat :-

Kening Kiri Berdenyut – akan mendapat wang
Kening kiri Berdenyut – beroleh kelapangan.

Hasilnya amat positif dan mengembirakan hati (heeheheehee Lompat Bintang jap!). Tapi rasanya tak betul kot. Sebab starting berdenyut2 bila terlalu fikir Majlis Wedding ni. Tambah2 banyak benda dah kena siap2 booking. huh! Lagi 3,4 Bulan kot..Funin! Funin!

Disebabkan dah terpost pasal entry ni, Farisha akan senaraikan lagi perkara2 yang ada kaitan dengan berdenyut2 @ bergerak2 ni ok~ Tapi please! Jangan terlalu percaya ye.

Jika Alis Kanan bergerak-gerak – akan bertemu orang yang disenangi.

Alis Kiri – akan mendapat wang.

Kelopak Mata Kanan diatas bergerak – akan mendapat keuntungan dan beroleh keamanan.

Kelopak Mata Kanan dibawah bergerak – akan mendapat kesusahan.

Kelopak Mata Kiri diatas bergerak – akan mendapat kebaikan.

Kelopak Mata Kiri dibawah bergerak – hendak menangis.

Ekor Mata Kanan bergerak – menerima kedatangan orang jauh.

Ekor Mata Kiri bergerak-gerak – mendapat sedikit kepayahan.

Biji Mata Kanan bergerak-gerak – akan menangis dalam bercinta.

Biji Mata Kiri bergerak-gerak – gembira dihati.

Kening Kiri bergerak-gerak – beroleh kelapangan.

Bagi orang melayu, penglihatan pada saat dan ketika tertentu mempunyai makna dan firasatnya yang tersendiri.

MATA KANAN

Jika MATA KANAN sahaja yang berdenyut2 pada;

6 hingga 8 pagi – akan  ada yang menggoda atau mengganggu.

8 hingga 10 pagi – akan ada yang berkhianat.

10 hingga 12 tengahari – akan ada urusan yang tidak baik.

12 tengahari hingga 2 petang – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.

2 hingga 4 petang – akan ada wanita yang mempunyai perasaan menginginkan sesuatu.

4 hingga 6 petang – akan didatangi orang tua atau saudara.

6 hingga 8 malam – akan menerima tetamu dan seterusnya mendamaikan sesuatu yang baik.

8 hingga 10 malam – akan mengunjungi saudara mara untuk menguruskan sesuatu perkara.

10 hingga 12 tengah malam – akan diundang orang yang mempunyai hajat.

12 tengah malam hingga 2 pagi – akan ada yang jahil

2 hingga 4 pagi – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.

4 hingga 6 pagi – akan mendapat rezeki atau keuntungan.

MATA KIRI

Jika MATA KIRI sahaja yang berdenyut2 pada;

6 hingga 8 pagi – akan didatangi tetamu dari jauh.

8 hingga 10 pagi – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.

10 hingga 12 tengahari – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.

12 tengahari hingga 2 petang – akan mendapat keuntungan daripada perdagangan atau dari sumber-sumber lain.

2 hingga 4 petang – akan mendapat keuntungan berupa barangan.

4 hingga 6 petang – akan mendapat rezeki atau keuntungan.

6 hingga 8 malam – akan didatangi tetamu yang menyebabkan kegirangan.

8 hingga 10 malam – akan dikunjungi oleh saudara mara.

10 hingga 12 tengah malam – akan mendapat pertolongan dari pihak lain.

12 tengah malam hingga 2 pagi – akan mendapat kesusahan atau diserang penyakit.

2 hingga 4 pagi – akan didatangi tetamu dari jauh.

4 hingga 6 pagi – akan dikunjungi oleh saudara mara.

Banyaknya firasat Orang Melayu tentang mata memberi gambaran betapa pentingnya mata dalam mempengaruhi perlakuan dan tindakan manusia. Justeru ungkapan ‘ dari mata turun ke hati…’ mempunyai pengertian yang sangat mendalam dan ada juga terdapat  firasat dan petanda-petanda pada anggota badan kita yang lain misalnya,

Umbun bergerak – berbahagia pada hari tersebut.

Kening kiri bergerak-gerak – beroleh kelapangan.

Bibir bawah bergerak – akan menangis.

Kepala bergerak – beroleh kerja yang baik.

Siku Kanan bergerak-gerak – beroleh kebahagiaan.

Siku Kiri bergerak-gerak – orang yang mengasihi kita akan datang.

Pelipis Telinga bergerak – alami kebahagiaan.

Telinga bergerak – akan berkelahi.

Kepala bergerak – ada orang menyakiti hati kita.

Kepala bergerak ke kiri – beroleh kebesaran.

Bahu Kanan bergerak-gerak – harta hendak datang.

Bahu Kiri bergerah-gerak – bakal berjumpa pembesar/ketua.

Lengan Kanan bergerak-gerak – akan sakit kepala.

Lengan Kiri bergerak-gerak – beroleh harta.

Pipi Kanan bergerak-gerak – alamat sakit mata.

Pipi Kiri bergerak-gerak – sentiasa bahagia.

Tangan Kanan gatal – nak dapat duit.

Tangan Kiri gatal – nak buang duit.

Kaki gatal – asyik nak berjalan saja tapi kalau kaki gatal semacam maknanya tak cuci kaki bersih mesti dah ada ‘ulat air’lah tu…hehe




8 comments:

Sue PeLik said...

wahhhhhhh banyaknyaaa info tentang kening neh. huhuhu

muhammad asyraf said...

thanks for the sharing.. :)

miz ruha said...

nice sharing,,,
ari tu nak cari jg pasal benda cm geni..
tp selau terlupa...

LelakiSemalam said...

mak ai banyaknya...

DAIRI FARISHA said...

hehe..tu la..bkn takat kening je, kelopak mata, jari dll pun ade :)

DAIRI FARISHA said...

yeke..xpe..blh bace post ni utk ktahui taw.thanks sbb sudi baca :)

Hanif Idrus said...

Wah!! tahap risau sampai cari Pak Google...hehehhe
Itu stress...sebab tu berdenyut....tidur tak cukup kot

DAIRI FARISHA said...

hehe..tu la..btul tu...mungkin tidur xckup..thanks :)