LATIHAN LEMBUT LIDAH - JOM CUBA

 
Farisha nak share ngan korang semua, cara-cara melembutkan lidah supaya tidak kaku. Dalam bahasa omputih dipanggil "tongue twister". 
Sesuai diamalkan sebelum pergi mana-mana interview, menjalani latihan suara, atau aktiviti teater. 

Cara Mainan : 
1) korang hafal dulu ayat ni. 
2) lepas tu, jangan tengok dah ayat ni. 
3) Pejamkan mata.
4) cakap sepantas kilat ye~

Kite tengok sape yang teror. 
Kalau rase2 lain je sebutan tu, memang korang tak teror dan perlu berlatih lebih kerap lagi
~ muahahah~

1st : 
Tahap ->> Senang je
Cuki Cuma Cakap Cumi Curi Cili Celah Cerek

2nd : 
Tahap ->> Kacang sangat. Tadika selalu buat ni
She sells seashells by the seashore

3rd : 
Tahap ->> Biase je
Kakak Ku Kata Kuku Kaki Kiri Ku Kaku, Kan Ku Kikis-Kikis Kuku Kaki Kiri Ku

4th : 
Tahap ->> Susah sikit
Biawak Buaya Buaian

5th : 
Tahap ->> Susah Gaban
Red Lorry Yellow Lorry

Kalau nak ayat panjang, ni ha dia~ Tak payah hafal pun tak pe


Lanky Lawrance lost his lass and lobster
Did Lanky Lawrance lose his lass and lobster?
If Lanky Lawrance lost his lass and lobster,
Where are the lass and lobster Lanky Lawrance lost?


Betty bought a butter
The butter became bitter
So Betty bought a better butter 
To make the bitter butter better

OK. Amacam?? Dah rase give up????? relax la..
Kite main pulak mainan kedua

p/s : sila jangan pamerkan aksi ni dihadapan orang lain sebab akan menjejaskan personaliti korang


1: Bayangkan korang sedang mengunyah chewing gum dalam mulut tanpa membukanya (kecil je kunyahan)



2 : Bayangkan korang sedang memakan ayam golek yang agak besar (bukaan mulut sedikit besar semasa kunyahan)
*** SEDAPNYE AYAM TU..HIHI**



3 : Bayangkan korang sedang mengunyah bangunan coklat yang amat besar!! Terbesar sekali di dunia (pastikan bukaan mulut amat besar semasa kunyahan)

buat banyak kali sampai mulut rasa kebas~ 
Baru lah lidah tak kaku lagi
Sebenarnya ada banyak lagi, cuma tak ingat. 
Kalau korang ada, jom la share

Selamat Mencuba! (^.^)

Nota Cincin Tersepit di Jari : Pernah join Teater sebagai pelakon  + belakang tabir suatu masa dahulu


 

7 comments:

zainul zaki said...

berbelit gak la lidah ni :D

Farisha Lyssa Farish said...

mula2 memang berbelit dan tersasul2 lagi..bila dh lame2 prektis, ok je.. :)

zainul zaki said...

@Farisha Lyssa Farish haha... owrite :D

Mas Zull said...

assalamualaikum farisha....kena hafal tul ni kalau x lain bunyi nyer...;)

boni kacak said...

hahahaha..terbeli2 lidah saya..hehehe..tapi memang bagus lah cara tu.hehehe

Izwan Wan said...

tergeliat lidah...hua..hua..hua...

Mia Liana said...

aduiiii sakitnya lidah... hehehe