Pengajaran buat diri sendiri (Blogger wajib baca)

 
Aku ada dapat tawaran untuk buat review produk
Bila entry dah siap, aku baru teringat yang gambar asal produk tu aku tangkap guna kamera lain
Rasa tension jap sebab date line untuk beri review hampir tamat
Jadi, aku pun mulalah meng'google' gambar produk tersebut
jumpa 1 gambar. 
aku crop dan letak kat blog
Biasa kalau gambar aku ambil sendiri, aku letak watermark 
tapi disebabkan aku ambil dari sumber lain, aku tak de lah letak watermark ape2

Dalam 1 jam lepas aku update di blog, aku kena
"sapa" dengan pemilik blog tersebut 
Yelah, sebab aku tak credit gambar tu kat blog dia dan crop gambar tanpa kebenaran 

Menyesal! Malu! 
"Kan dah kena tuduh jadi pencuri gambar"!
Memang rasa bersalah gila dan aku lantas delete gambar tu
tanpa berfikir lagi
Aku kemudian meminta maaf kepada pemilik blog tersebut dan 
memberikan salam perkenalan

Salam tak disapa. Tak mengapalah. Memang aku bersalah

Teringat pula masa aku kat universiti, 
buat kerja copy paste tanpa memberi rujukan (credit) kepada owner
Mesti kena potong markah!
Serta merta aku rasa cuak!~
Maafkan aku wahai pemilik blog

3 minggu selepas kejadian,
aku dapat tahu dari owner yang bagi aku review produk tu 
yang aku ada 
copy gambar dari blog orang lain
Perghh! tak sangka secepat tu owner blog menghukum aku
Terus lapor!

======================================
Pengajaran kepada aku & semua blogger :
Sila buat entry sendiri dan gunakan gambar sendiri
Jangan jadi pesalah COPY PASTE atau COPY, CROP & PASTE
Kalau guna gambar orang lain, sila credit pada blog tuan gambar
=======================================

13 comments:

Zara Nurhaidah said...

dear..tabahkn hati yaa.. nice sharing, dapat beri pgajaran dan peringatan jg kpd yg lain..

Kiki Piano said...

Nice sharing .

msredcheesecake said...

takpe ...learn from mistake... jgn lupa kredit gambar atau apa2 yg dicopy paste...

takut je kalau akk terlupa nak kredit

Dialah Wahidah said...

Alert tuk semua... nice entry... tp sis semua org silap..yg penting sis dh said 'SORRY'.. chillex k!:)

Sally Samsaiman said...

kalau gambar dari google pun sally letak link jugak..

Farah Waheda Wahid said...

tak apa dear, belajar dari kesilapan dan kita semua manusia yang tak pernah lari dari kesilapan... take it easy and learn from it...

Anisa Anuar said...

Woahh...takut jgk nk amik mcm tu je..thanks sbb ceritakan..pengajaran diambil..tq

Yun Sing said...

Nice sharing.. entri ini banyak menyedarkan saya :) tenkiu ^_^

RDZ Z said...

wow dahsyatnya..kita pun ada juga gunakan gambar dari google. kadang-kadang terlupa coz nak cepatkan..kena beringat ni..bahaya..bahaya..

Hanif Idrus said...

alah..kalau sekadar gambar pun nak ngadu2...
Prinsip aku mudah..kalau tak nak kasi copy...privatekan blog atau jangan jadi blogger...buat diari..hhehehehe

Aku...rela dicopy gambar atau artikel....

DIARI FARISHA said...

hanif idrus : hahah! terbaik la

Zamani Abe said...

huhu insaf2... tak pe sis bersabar lah ek

nurul janna said...

huhuhu..insaf2...tp kalau amik kt google boleh x?